Wednesday, June 27, 2012

bahasa perancis asas

salam buat semua..sihat?mohon sihat belaka la hendaknya..amin.hari ini, tiba-tiba rasa nak tulis satu entri dekat blog ni.lama dah rasanya tak tulis entri dekat blog.usang je rupanya blog aku ni.waktu sedang menulis entri,hati ni tengah gelisah dan tak sabar untuk habiskan last paper for semester 2 exam.yeay!lepas ni dah jadi budak tahun 3!heeee...over pulak feeling.tak sabar nak habiskan belajar,nak cari kerja elok elok,nak bantu mak ayah, nak belikan dorang rumah baru,and ofcourse nak belikan diri sendiri kereta,rumah,hurm,macam macam lagi la.lepas tu,bila kerja da stabil,niat nak sambung master.dalam bidang apa,takditentukan lagi.masa kerja nanti baru nak pilih.bak kata orang,dalam proses mencari apa yang sesuai dengan jiwa,gituuu..haha.

esok,last paper, paper bahasa perancis.kenapa ambil bahasa perancis?hurm,sebabnya, teringin nak pergi paris,lepas tu nak cakap cakap dengan orang kat sana.tu yang nak kena belajar ni.ececece..haha.xdela.sebenarnya, ade jugak niat nak sambung belajar dekat sana.belajar dekat perancis free tau uollsss...cuma,kite kena tanggung sendiri la kos hidup dekat sana.tu yang macam tinggi sikit kosnye...bertuah rakyat perancis,dapat belajar free,,dari sekolah rendah,sampailah masuk universiti..erm,lagi mengada ngada sikit, sebenarnya, teringin sangat nak p honeymoon dekat paris!auu.huhu..so,,alkisahnya,bila belajar bahasa asing ni,banyak sangat kebaikannya. lepas ni,niat nak belajar bahasa arab pulak.insyaallah.doakan ya.

hee..nak belajar x asas bahasa perancis ?
nak kata pandai,takdelah sangat,tapi sikit sikit tu bolehlah.

hello-bonjour 
nama saya mira, awak ? - je m'appelle mira, et toi?
saya?nama saya siti.- moi?je m'appelle siti.
selamat tinggal -au revoir
jumpa nanti - a tout a l'heure

hari 
isnin-lundi
selasa-mardi
rabu-mercredi
khamis- jeudi
jumaat-vendredi
sabtu -samedi
ahad-dimanche

untuk memperkenalkan diri.
bonjour. je m'appelle mira. j'ai vingt-et-un ans. je vien de bangi. je suis etudiont. je suis malaysien. enchantee.
hello.nama saya mira.saya berumur 21 tahun.saya seorang pelajar.saya warganegara malaysia.seronok jumpa awak.
hello.my name is mira. i'm twenty one years old.i live at bangi.i'm a student. i'm malaysian. nice meeting you.

fin...
the end..

salut!
bye!
cik siti yang mengajar la ni.edit gambar cara baru.haha







No comments: